30 września 2014

Dubrownik - krótki spacer po starym mieście

Chorwacka część naszych wakacji dobiegła końca. Jednak nie wracamy jeszcze do domu a udajemy się do Bośni i Hercegoviny.

Zanim zawitamy w Mostarze bo on jest naszym głównym celem i tam mamy zarezerwowane noclegi przespacerujemy się po Dubrowniku.

Wstajemy o 5.00, pakujemy samochód i o 6.00 jesteśmy już w drodze do Dubrownika.

Dziewczynki ponownie zasypiają więc trasa 150 km mija nam bardzo spokojnie.

Za oknem migają nam nadmorskie klimaty - miasteczka, wioski, plaże, zatoki wcinające sie w ląd oraz samotne wyspy. Krajobraz taki jakoś bardziej zielony, pagórkowaty, spokojny, jakiś taki inny niż ten który zawsze kojarzył nam się z Chorwacją - mi się podoba.

Około 9.00 docieramy do Dubrownika.

Trochę krążymy po mieście w poszukiwaniu dogodnego miejsca parkingowego (słońce grzeje a dziewczynki nie za bardzo tym razem wyspane po podróży). W końcu zdecydowaliśmy, że parkujemy na dużym parkingu (ze 2, 3 poziomy, podziemny i pod dachem; 20 kun za godzinę) skąd mamy jakieś 7 minut schodami w dół na Starego Miasta, który jest głównym celem naszego spaceru.

Tym razem mapy nie mamy więc idziemy przed siebie. Choć głównie biegamy za dziewczynkami, którym wyślizgane chodniki Dubrownika bardzo odpowiadają :) I to one wyznaczają trasę naszego spaceru po tym uroczym, pełnym zabytków mieście.

Wkraczamy przez jedną z bram.

Główne zabytki Dubrownika skupione są właśnie na Starym Mieście, które otoczone jest średniowiecznymi murami obronnymi (na które można wejść - 100 kun) z kilkoma bramami wjazdowymi nad którymi unoszą się dwie twierdze.

Spacerując wąskimi uliczkami (uwielbiam wąskie, urokliwe uliczki większości miast i miasteczek) warto zadrzeć główę w górę by przyjrzeć się murom.

Za dużo pisać o Dubrowniku nie będę bo zna go zapewne każdy kto słyszał o Chorwacji. Jedynie tyle, że ma czym przyciągnąć do siebie ludzi - romantyczne uliczki, zaułki, schody, schodki, piękne kamiennice, ... .I oczywiście wystarczy wejść w dowolną uliczką by zachwycić się czymś innym choć wydaje nam się, że już widzieliśmy podobną.

Przed przyjazdem do Dubrownika czytałam, że jest to miasto pełne ludzi, gwaru, różnorakich artystów dających występy na każdym kroku. A tu co? Cisza, artystów brak a ludzi nie za wiele. Jednak z każdą godziną to się zmienia i ludzi przybywa choć pewnie prawdziwego oblężenia miasta nie doczekaliśmy :)

Odpoczynek :)

My nadal odpoczywamy a tatulek biega z aparatem.

Mimo naszego niewielkiego przygotowania do tej wycieczki i braku mapy perła Adriatyku jak zwią Dubrownik zachwyciła nas i uważamy, że jest wart odwiedzenia oraz bliższego poznania. Jest piękny i tyle!

Spacerując po Starym Mieście, zaglądając w jego zakamarki na pewno dojdziemy do portu. A tam oferujący wiele wycieczek po zatoce i na pobliskie wyspy.

Kolejka linowa ze wzgórza Srd do centrum. Tak też można dostać się do miasta i po zakończeniu zwiedzenia wrócić na górę.

Po złapaniu oddechu w porcie idziemy dalej poznawać Stare Miasto.

Wdrapujemy się nawet schodami troszkę wyżej - nie są to jednak mury ale nam się podoba. Choć zabudowania na górze i ich otoczenie nie przypominają tego czystego, poukładanego i zadbanego Durbownika z dołu.

Zniszczone budynki, porozrzucane śmieci i jakoś tak szaro.

Schody za to bardzo fajne :)

No i widok z nich też nie najgorszy.

Po przeszło dwóch godzinach kończymy nasz spacer i dość szybkim krokiem wracamy do auta, jedziemy dalej ...

Musimy przyznać, że Dubrownik bardzo nam się spodobał i chętnie wrócilibyśmy tutaj na dłużej.

Jeśli ktoś ma więcej czasu warto przejechać za Dubrownik (jeśli jedzie się od Makarskiej) i wjechać do wsi Bosanka a stamtąd wdrapać się właśnie na wspomniane wyżej wzgórze Srd. Piękne widoki na czerwone dachy Dubrownika i całe miasto zapewnione. Ze wzgórza jeździ też kolejka linowa do centrum Dubrownika. - nam brakło sił na wdrapywanie się.

Uciekamy z Dubrownika bo dalsze plany dość napięte. I wtedy właśnie ....