15 grudnia 2015

Literka po literce

Przyznam, że wymyślanie i tworzenie zabaw w których poszerzamy wiedzę matematyczną przychodzi mi łatwiej niż te związane z literkami, sylabami i czytaniem. Postanowiłam spróbować mimo to :)
Literki obie moje dziewczynki mają opanowane niektóre bardziej a inne mniej (sz, rz, dz, ...) ale nic nie stoi na przeszkodzie by tę wiedzę utrwalać i wykorzystać do nauki pisania i czytania. 
Weronika potrafi już wiele wyrazów napisać (z własnej, nie przymuszonej woli) a zaczynała od przepisywania tego co my jej napisaliśmy czyli przenosiła dany tekst na kartkę. Teraz jeszcze więcej wyrazów potrafi napisać ze słuchu. Jak dla mnie jest przypadkiem który pierw nauczy się pisać a później czytać ;) No chyba, że to jest normalne. Choć jedno pociąga drugie bo dzięki np. poniższej metodzie sporo słów potrafi odczytać bo je po prostu poznała - ułożyła i kojarzy z pamięci. 

To przedstawiam mój sposób na utrwalenie literek, pisania nowych słów i czytania ich.

POTRZEBUJEMY

  • zakrętki - sporą liczbę
  • pisak - taki jak do płyt będzie najlepszy
  • kartki z wydrukowanymi bądź napisami wyrazami - ja spisałam słowa skojarzone z naszą rodziną, np. imiona nasze, dziadków, cioć i wujków

Wypisałam różne wyrazy na kartce, następnie je wydrukowałam i wycięłam. Do każdego z wyrazów na zakrętkach wypisałam odpowiednie literki. I ... tyle :) 

Dziewczynki same losują sobie karteczki i szukają kolejnych literek. Proste? Banalne:) Zachęcam do podobnej zabawy.

8 komentarzy:

  1. prosty i skuteczny sposób - mój J. już płynnie czyta i powoli zaczyna się interesować pisaniem (podpisuje prezenty :D), ale ma czasem problem z dwuznakami i zmiękczeniami
    chyba "zgapię" Waszą metodę do ćwiczenia "ci", "si" i ortografii!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gratuluje czytania, u nas jakoś zawsze byłą pierwsza ta "matematyka" pod różną postacią. Ale teraz przestawiamy się na coś innego więc nie długo myślę, że będę mogła napisać: potrafimy czytać:)

      Usuń
  2. Super! Jak zwykle pomysłowo i kreatywnie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje bardzo! Cieszę się, że się podoba.

      Usuń
  3. Jaki prosty i jaki łatwy dla dzieciaczka pomysł;)) Ja jestem mamuśka która woli zabawy literkowe, z matmą się nie lubimy;)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli wszędzie jest równowaga - u nas króluje matma ;)

      Usuń
  4. Ale fajny pomysł na zabawę :) Sama chętnie kiedy wykorzystam kiedy będzie mi dane wrócić do pracy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ja trzymam kciuki za powrót :)

      Usuń