8 września 2017

Za rogiem. "Żabie Doły".

Jak wycieczka to musi być gdzieś daleko, gdzie jeszcze nas nie było, gdzie atrakcji dla dzieci bez liku a dla nas zasłużona chwila wytchnienia. Macie podobnie? Pewnie nie, ja za to nie raz już się przekonałam jak bardzo jest błędne moje myślenie. 
Tego dnia dałam się jednak mężowi namówić na wycieczkę za tak zwanym rogiem. Spakowaliśmy rowery dziewczynek do samochodu i ruszyliśmy by po krótkiej już chwili znaleźć się w bardzo niezwykłym miejscu. Tak różnym od znanego nam otoczenia. Będąc w tym miejscu człowiek zaczyna mieć wątpliwości - czy na pewno jest nadal na Górnym Śląsku

To nie tak, że to mąż uświadomił mi istnienie tego miejsca. Wiedziałam o nim, słyszałam nawet nie raz o jego zaletach ale zawsze odkładam odwiedziny tutaj na kiedyś tam ....

Błąd. Wielki błąd, który od tego dnia zaczęliśmy prostować :)
Zespół Przyrodniczo-Krajobrazowy "Żabie Doły" położony na terenie trzech górnośląskich miast to takie wyjątkowe miejsce, gdzie dzika przyroda nie dała za wygraną. Uśpiona na kilkadziesiąt lat, wyparta przez przemysł, wyniszczona przez silną degradację odczekała swoje by odżyć na nowo. Wśród hałd, zbiorników wodnych, nieużytków oraz zapadlisk powstałych poprzez silną działalność górniczą i hutniczą na tych terenach zaczęło na nowo kwitnąć sobie życie. Czym zaskoczyło niejednego zoologa. Życie w postaci około 130 gatunków ptaków, w tym lęgowych, ssaków, owadów, płazów i ślimaków. Gatunki lęgowe ptaków występujących w Żabich Dołach to aż 30% wszystkich ptaków lęgowych występujących w Polsce! Istny raj dla ornitologów.
Pomimo innych miłośników przyrody czujemy tutaj niezwykłą ciszę przerywaną nawoływaniem ptaków oraz panujący spokój. Chłoniemy niesamowite otoczenie podziwiając jego licznych mieszkańców.  Dziewczynki co chwilę paluszkami wskazują nam swoje nowe odkrycie. Są zachwycone! My również podzielamy ich entuzjazm. 

Żabie Doły to świetne miejsce na popołudniową wycieczkę, na rower czy spacer. Mimo braku typowych atrakcji dla dzieci nie ma mowy o nudzie. Na każdym kroku czeka na nas nowe odkrycie.
Do domu wracaliśmy usatysfakcjonowani wycieczką i oczarowani tym miejscem.

Informacje praktyczne:
Wstęp do Żabich Dołów jest bezpłatny!
Leżą one na terenie Bytomia, Chorzowa oraz Piekar Śląskich. 
Dojazd możliwy z tych trzech miast.

8 komentarzy:

  1. Fajna wycieczka! Właśnie to jest w tych naszych bliskich zakamarkach... a tak często je pomijamy, bo są tak blisko. ;)
    Widzę, że Wasze dziewczyny zaczynają przygodę z dwoma kółkami? Super sprawa - rodzinne wycieczki rowerowe to jest to! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozkręcają się :) Coraz bardziej zaczynam doceniać to co blisko.

      Usuń
  2. Oooo... Od dwóch miesięcy się tam wybieramy z rowerami :) Piękne miejsce :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiedzi
    1. Zgadzam się :) Teraz czekam na piękną złotą jesień by się tam wybrać.

      Usuń
  4. A ja właśnie najbardziej lubię wycieczki po własnej okolicy, ale też mam to szczęście, że to wyjątkowa okolica :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja się wcale nie dziwię :) Twoja okolica wyjątkowo piękna!

      Usuń