17 kwietnia 2018

Park Narodowy Krka. Jeden z "to trzeba zobaczyć" będąc w Chorwacji.

To był nasz trzeci raz w Chorwacji ale dopiero pierwszy raz w Parku Narodowym Krka, miejsca słynącego z malowniczych kaskad i imponujących wodospadów. Za każdym razem mieliśmy park w naszych planach jednak do tej pory nie było nam do niego po drodze. Tym razem postanowiliśmy, że wracając z Rogoznicy do domu odwiedzimy to miejsce.
I tak jak zawsze twierdzę, że tłumy turystów nie są wstanie mi przeszkodzić czy pomniejszyć mój zachwyt nad nowo poznanym miejscem to tutaj ... musiałam się nieźle wysilić by tak właśnie było;)  Tego jednak się spodziewaliśmy (popularne i równie piękne miejsce a do tego środek lata) ale wspólnie postanowiliśmy, że przybywamy mimo wszystko!  Nie ma co narzekać ;) a ruszyć w nieznane ....
Park Narodowy Krka, który swoje "be or not to be" zawdzięcza rwącej i malowniczej rzece Krka zajmuje powierzchnię około 110 km kwadratowych. Przedzierająca się przez ląd do Adriatyku rwąca rzeka utworzyła tutaj malownicze wodospady, kaskady oraz bystrzyny dla których ciągną do parku tłumy. W jego granicach leży także jezioro Visovac oraz mała wyspa z klasztorem Franciszkanów pośrodku. Znajdują tutaj się również stare młyny wodne a nawet pozostałości elektrowni wodnej, jednej z pierwszych tego typu na świecie. Stare zabudowania, gdzie teraz możena oglądać ciekawe ekspozycje etnograficzne dumnie świadczą o sile i wartości wody, którą niesie rwąca rzeka.
Nasz spacer rozpoczynamy od wejścia w miejscowości Lozovac, gdzie zostawiamy samochód i z biletem zakupionym w kasie oraz mapą w ręku (wraz z informacją po polsku) czekamy na autokar, który podwiezie nas na miejsce startu czyli w pobliże wyznaczonej trasy. Zdecydowaliśmy się na wycieczkę trasą do okazałego i najbardziej znanego wodospadu Skradinski Buk, gdzie wyznaczono miejsce kąpielowe. Wszystko idzie bardzo sprawnie - podjeżdża autokar i po kilku minutach jesteśmy na miejscu skąd po drewnianych kładkach i pomostach rozpoczynamy spacer wśród bujnej roślinności.
Park zachwyca nas z każdym kolejnym krokiem coraz bardziej swoim bogatym i różnorodnym życiem. Dziewczynki zachwycają się rybami, żabami i licznymi ptakami zadając nam mnóstwo pytań odnośnie widzianych osobników. Rozdziawiają szeroko buźkę przy każdej najmniejszej kaskadzie wodnej czerpiąc radość z nowego odkrycia. Cały spacer mija nam bardzo przyjemnie mimo, że jest  nas tutaj na prawdę sporo i jest mega gorąco.
To co widzimy, kiedy docieramy do celu przerasta nasze wyobrażenia o mocy "popularności". Ciężką przejść więc nie ma mowy o kąpieli bo znalezienie małego miejsca na ręcznik graniczy z cudem. Dziewczynki jednak miały wielką ochotę na kąpiel więc takie miejsce udało im się znaleźć i na zmianę przy asyście taty wchodziły do wody.
Po chwili mało relaksującego odpoczynku ruszamy w dalszą drogę by zamknąć naszą pętle. Idziemy w górę wodospadu i stamtąd podziwiamy jego siłę i zachwycamy się malowniczym krajobrazem. Docieramy na punkt widokowy a następnie zaglądamy do starych młynów.

Nasz spacer dobiegł końca tak więc dotarliśmy do punktu Meta/Start skąd autokar zabiera nas na parking. Tam czeka na nas samochód. Ruszamy do domu ...
Park Narodowy Krka to na prawdę nietuzinkowe miejsce warte odwiedzenia podczas wizyty w Chorwacji. Niesamowita przyroda, imponujące wodospady i malownicze krajobrazy, które możemy podziwiać na każdym kroku.

INFORMACJE PRAKTYCZNE:

• Przy oznaczonych wjazdach do parku znajdują się parking, punkt informacji i kasa, gdzie można kupić całodzienny bilet, który obowiązuje przy każdym wejściu do parku.
  • Parking jest bezpłatny.
  • W Lozovac znajdują się sklepy z pamiątkami oraz punkty małej gastronomii. Jest także kantor.
  • Po parku można również udać się w rejs statkiem co na pewno stanowi nie lada atrakcję.
  • Więcej informacji o parku, o cenach biletów oraz mapy parku znajdziemy tutaj, na stronie parku.

1. Piękne miejsce Takie zielone Tylko ta ilość turystów mnie przeraża... Jakoś ciężko mi się odpoczywa w takuch tlumach...

1. Tak ludzi jest tam mnóstwo. Wg mnie powinny być jakieś ograniczenia bo ludzie deptaja wszędzie i wszystko.

2. Ale tam pięknie! Nic dziwnego z jest na liście "to trzeba zobaczyć"! :) I super przydatne wskazówki. :)

3. Przepiękne zdjęcia. Chciałabym to zobaczyć na żywo!

1. Polecamy, na pewno Wam się spodoba:)

4. Jak już w końcu wybierzemy się na Chorwacje to zdecydowanie pojedziemy w to miejsce ;)

1. Polecamy:) I jeszcze więcej ...

5. Wow, już same zdjęcia robią ogromne wrażenie, w rzeczywistości te krajobrazy muszą na prawdę przepięknie wyglądać :-) Zazdroszczę wyprawy :-)

1. Jest to na prawdę piękne miejsce:)

6. Cudne, W Krka nie byłam. Nie dojechałam i żałuję. Podoba mi się, że można się wykąpać, bo w Plitwickich jest zakaz, a to było jedyne o czym marzyłam po przejściu parku w wielkim upale. Ale masz rację mówiąc, że w takich tłumach to nie do końca przyjemność, jeśli trzeba się przepychać między ludźmi. Na szczęście w Chorwacji jeszcze zostało kilka miejsc nie opanowanych przez turystów w 100% :)

1. Dokładnie, jeszcze tych miejsc troche pozostało:)

7. Słyszałam już o tym miejscu, ale podejrzewam, że raczej nigdy nie będzie dane mi się tam wybrać ;)

1. Nigdy nie wiadomo:) Życzę wielu wspaniałych podróży!